Matias Koljonen
Teksti Pekka Mäntylä // Kuva Matias Koljonen
Asianajotoimisto Katri Mäkisellä työskentelevä
Hilla Puhakka valittiin Vuoden Asianajoassistentiksi.
Osaava asianajoassistentti on selkäranka, johon asianajotoimisto voi turvallisesti nojautua. Assistentin työn merkityksestä kertoo Hilla Puhakan toimenkuvan laajuus.
– Toimenkuvaa on pikkuisen hankala määritellä, kun se vaihtelee päivittäin, Puhakka naurahtaa.
– Aika paljon on asiakaspalvelutyötä sellaisten henkilöiden kanssa, jotka ovat usein haastavassa elämäntilanteessa. Siinä täytyy olla hyvä ja empaattinenkin kuuntelija, mutta myös ammattitaitoinen neuvoja, jotta osaa kertoa, miten esimerkiksi prosessit etenevät vaikkapa rikosasiassa vastaajana olevan asiakkaan kantilta.
Asianajajaliitto huomioi Puhakan, koska tämä on ”empaattinen, lämmin ja välitön ja tulee siksi toimeen erityisen hyvin vaikeissa tilanteissa olevien asiakkaiden kanssa. Hän tarttuu tehtävään kuin tehtävään ennakkoluulottomasti ja asiakkaan etua kunnioittaen.”
– Olen tunnustuksesta todella otettu. Ja mahtavaa on sekin, että palkinto tuli tänne Ouluun, kun käsitykseni mukaan valinta on aika usein mennyt pääkaupunkiseudulla työskentelevälle, Puhakka hymyilee.
Kainuussa Hyrynsalmella syntynyt ja Etelä-Karjalan Simpeleellä kasvanut Puhakka on työskennellyt Katri Mäkisellä reilut neljä vuotta. Hän on ollut vahvasti mukana toimiston kasvussa.
– Minun ja toisen asianajoassistenttimme Anni Ristimellan tärkeimpiä tehtäviä on asiakaspalvelun lisäksi jokapäiväinen assistentin työ, yhteydenpido sidosryhmien kanssa ja kalenterin hallinta, jotta asianajajien työ on mahdollisimman sujuvaa, ja he saavat keskittyä varsinaiseen työhönsä.
Tärkeä osa asiakkaiden kanssa kommunikointia on luotettavan ja luottamuksellisen kuvan antaminen. Pieneltäkin tuntuva yksityiskohta voi asiakkaan mielessä olla hyvin merkityksellinen.
Puhakka muistelee tapausta, jossa elinkautisen vankeustuomion saaneen asiakkaan koiria uhkasi lopettaminen, jos niille ei löytyisi uutta kotia. Yhdessä suurlähetystön kanssa koirat saatiin palautettua asiakkaan kotimaahan alkuperäiselle kasvattajalle.
– Koirat olivat asiakkaalle hyvin tärkeitä ja olin itsekin eläinrakkaana ihmisenä onnellinen ja liikuttunut siitä, että koirat pääsivät loppuelämäkseen hyvään kotiin.
Arkisto